Tuesday, August 4, 2009

Guru Islam melayu makan b*b* di Kapit, Sarawak

Mastika keluaran Bulan Ogos

Saya serba salah juga untuk mengulas perkara ini, namun atas dasar peringatan dan makluman kepada rakan-rakan, perlu juga saya sampaikan perkara ini. Sejak akhir-akhir ini guru - guru luar yang diimport ke Sarawak sering membawa masalah kepada sektor pendidikan. Yang terbaru ialah guru Islam makan b*b* di Kapit. Kapit ialah sebuah penempatan yang tidak dapat menghubungkan jalan darat antara bahagian lain. Kena melalui jalan sungai untuk beberapa jam. Setakat 5 tahun saya tinggal disini, belum ada kesempatan berkunjung ke Kapit.

Saya terkejut juga apabila membaca Mastika keluaran Ogos yang menyebut sebagaimana tajuk di atas. Teruk sangat ke kawasan itu atau susah sangat nak cari makanan halal. Kalau ikut cerita cikgu tu, ayam atau daging sangat mahal. Hanya b*b* aja yang murah. Kata kwn saya sekilo RM10.

Malu saya pada cikgu tu. Begini ke akhlak seorang guru yang diharap menjadi pembimbing dan pendidik kepada masyarakat. Bukan hanya diletakkan tugas ini kepada para ustaz sahaja. Sebagai orang Islam kita sedia maklum, Allah telah mengharamkan khinzir dan seluruh keturunannya. Takkan cikgu tu tak tau. Dah sampai mudharat sangat ker, kalau tak makan b*b* boleh mati ke?

Kita mengharapkan cikgu itu balik ke pangkal jalan, ingat dan bertaubat, Allah ada di mana-mana, sedikit pun tidak akan terlepas dari pemerhatian Allah. Kepada pembaca semua, untuk membaca lebih terperinci lagi cerita tersebut, boleh membaca Mastika keluaran Ogos 2009.

" Terus ISTIQAMAH mendokong ISLAM "

1 comments:

perantau.tt said...

hemm macam2... tak baca artikel dlm tuh.. so tak berani nak ulas panjang.. moga kita mendapat hidayahNya..

 

Labels

About This Blog

Labels

Labels

Powered By Blogger

Labels