Tuesday, April 7, 2009

KEPUTUSAN PRK 2-1, BERPIHAK KEPADA PR

Keputusan PRK di Parlimen Bkt Gantang, DUN Bukit Selambau & DUN Batang Air


Sebenarnya pada malam ini, saya ada temujanji untuk menziarahi keluarga saudara kita iaitu Abang Aziz yang baru mendapat cahaya mata. Beliau meminta kami ( BIC dan AMAL ) untuk mencukur jambul untuk anaknya yang baru lahir. Apapun saya berharap, meskipun ketiadaan Ku, Ustaz Sardi selaku wakil AMAL dan BIC mampu menyusun atur majlis tersebut. Minta maaf pada rakan-rakan dan tuan rumah ( Abang Aziz ) kerana tidak dapat hadir untuk bersama-sama pada malam ini. Ini adalah kerana keletihan yang amat sangat. Kerja memerah otak memang amat memenatkan, meskipun jika dilihat pada mata kasar tidak banyak fizikal yang digerakkan, namun tindakbalas otak melesukan seluruh anggota badan. Selepas mengajar mengaji yang bilangannya boleh tahan juga ramainya, saya mengambil sedikit masa untuk merehatkan diri. Selepas lesu hilang sedikit, baru aku mengagahkan diri untuk menyambung kerja-kerja yang masih belum siap sambil mendengar keputusan siaran langsung keputusan PRK di internet.

Setakat aku menaip pada waktu ini, keputusan rasmi adalah 1-1 yang mana PR menang di Parlimen Bukt Gantang, Perak dan BN menang di DUN Batang Ai Sarawak. Tinggal lagi masih menunggu keputusan rasmi dari DUN Bukit Selambau, Kedah. Walaupun keputusan Bukit Selambau belum diumumkan secara rasmi, namun keputusan dari kiraan peti undi berpihak kepada calon PKR. Tahniah kepada mereka yang terpilih menjadi wakil rakyat. Laksanakan amanah dan tanggungjawab yang telah diberikan oleh rakyat dengan sebaik mungkin. Amanah yang dipikul ini amat besar yang nanti akan ditanya tentang kepimpinan oleh Allah, di akhirat nanti.

Cuma aku ingin mengulas sikit tentang keputusan PRK Parlimen Bukit Gantang. Sempat juga aku melihat siaran langsung dari Astro Awani 501. Tertarik dengan ulasan panelis yang terdiri daripada professor di universiti terpilih yang mengatakan kemenangan Ir Hj Nizar ada beberapa faktor, antara yang saya sempat catat ialah :
1) Krisis rampas kuasa di Perak
2) Media terlalu pro kepada sebelah pihak
3) Kewujudan blogger sebagai alternatif berita
4) Projek pembangunan segera yang tidak mempengaruhi pengundi
seharusnya projek pembangunan harus berterusan.
5) Penonjolan calon. Calon PR sudah dikenali terutama selepas rampasan kuasa,
berbeza dengan calon BN hanya diketengahkan selepas pengumuman calon.

Apa yang ingin saya katakan, kemenangan PR di Bukit Gantang adalah referundum ( pungutan suara ) sebagai membantah rampasan kuasa yang berlaku di Perak. Pada masa yang sama, ianya menguji kepemimpinan Tan Sri Hj Muhyiddin Yassin sebagai pengarah jentera pilihanraya untuk BN Perak.

CALON Barisan Nasional N29 DUN Batang Air, Malcolm Mussen Lamoh
di julang oleh penyokongnya setelah keputusan undi memihak kepadanya

MENTERI Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengangkat tangan
S Manikumar mengisytiharkan kemenangan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR)
di Pilihan raya kecil DUN Bukit Selambau di Sungai Petani

DATUK Seri Nizar Jamaluddin mengangkat tangan
selepas di istiharkan menang pada Pilihanraya Kecil
Parlimen Bukit Gantang yang diumumkan oleh
Pegawai Pengurus Pilihanraya Kecil Bukit Gantang,
Datuk Mahmod Morsidi (kanan) di Dewan Bandaran Taiping.

0 comments:

 

Labels

About This Blog

Labels

Labels

Powered By Blogger

Labels