Wednesday, April 22, 2009

Tersentuh hati ku hari ini

Kes pertama : Sewaktu melayari internet pada pagi tadi, terjumpa satu website yang amat menyentuh perasaanku bila melihat aksi orang gaji yang mendera seorang budak. Saya tidak sanggup melihat adengan tersebut sehingga selesai. Bayangkan kalau anak kita, nauzubillah. Beringatlah kepada ibubapa yang terpaksa mengaji 'maid ' sebagai pembantu rumah. Isteri saya juga melihat perlakuan demikian dengan linangan airmata. Rupa-rupanya di rancangan 360 yang ditayangkan setiap hari rabu telah dimaklumkan berkenaan isu ini, dan akan ke udara pada minggu hadapan.



Kes kedua : Terkejut dan hampir tidak percaya bila mendengar aduan rakan sekerja yang mengatakan emak seorang murid saya yang memanggilnya dengan panggilan monyet. Malang sungguh nasib murid saya ini. Ketahuilah, sungguhnya perkataan seorang ibu itu akan menjadi doa. Apa tindakan kami ? Sekiranya benar hal ini berlaku, saya akan berjumpa dengan ibunya dan akan menerangkan tindakannya salah.

Kes ketiga : Seorang murid saya tahun 5 yang didatangi oleh ayah nya yang berbangsa cina yang masih belum memeluk Islam ingin berjumpa dengannya. Mengikut maklumat yang diperolehi daripada anak ini, yang dia amat jarang bertemu dengan ayahnya kerana tempat kerja ayahnya yang jauh iaitu di Kuala Lumpur, dan boleh juga saya andaikan, tak berapa kenal dengan ayahnya. Saya pernah memanggil ibu dan anak-anaknya di dalam bilik GB untuk mendengar kepastian dakwaan anaknya yang ibunya ikut sembahyang di gereja. Namun demikian dinafikan oleh ibunya sehingga anak-anaknya dimarahi di depan kami dengan perkataan yang tidak patut dilafazkan oleh seorang ibu.

Subhanallah, apa nak jadi dunia kini. Sifat keibuan sudah semakin luntur di dalam diri seorang perempuan bila mana persekitaran masyarakat yang tidak kisah soal halal dan haram. Kami berdoa agar fitnah dunia tidak terkena kepada kami. Mohon pada Allah agar dijauhi perkara ini.

1 comments:

Unknown said...

ya Allah..jauhkan diriku dan keluargaku dari bersifat sedemikian rupa...sifat yang lebih teruk dari binatang..nauzubillah min zalik..

 

Labels

About This Blog

Labels

Labels

Powered By Blogger

Labels