Tuesday, March 31, 2009

SUKA DUKA EXPLORE MASJID

Explore Masjid anjuran JAIS sempena Sambutan Bulan Dakwah

Para peserta yang turut serta di dalam pertandingan Explore Masjid

Semua peserta tidak sabar untuk memulakan pertandingan

Pada 28 Mac 2009 yang lepas saya bersama zaujati dan Cikgu Let telah mengambil bahagian di dalam program Explore Masjid anjuran JAIS sempena Sambutan Bulan Dakwah. Antara objektifnya ialah untuk membiasakan kepada peserta untuk berkunjung ke masjid. Mana yang tidak kenal di mana letaknya masjid, boleh tahu selepas program ini. Kami pun ada antara masjid dan surau yang belum berkesempatan untuk pergi. Alhamdulillah dengan adanya program ini kami dapat juga ziarah di samping mendapat pengalaman tentang pengendalian aktiviti ini. Insyallah, jika ada kemampuan di pihak kami akan menganjurkan program yang sedemikian pada masa akan datang.

Chek point yang terpaksa kami lalui adalah seperti berikut : Masjid Assyakirin - Masjid Hidayah Surau Mustaqimah - Surau Annur - Masjid Al-Falah - Surau Kemunting - Surau Darus Salam - Masjid Daerah. Soalan yang diberikan amat mencabar, kreatif betul pembuat soalan ini. Soalan yang saya paling ingat M.L.M.G di Masjid Hidayah. Apa jawapannya? hahahaha....My LeManG. Yup...kreatifkan pembuat soalan tu?

Kami dilepaskan pada pukul 7.30 pagi. Sebanyak 17 kumpulan yang menyertai pertandingan ini. Kami adalah kumpulan pertama tiba di chek point 2 iaitu Masjid Hidayah. Konon-kononnya kami menang la tu, tapi hampeh...

Chek point demi chek point kami lalui sehingga kami dapat menyudahkan tugasan kami dengan melepasi kesemua chek point. Kami telah selesai tugasan kami pada pukul 12.12 tengahari. Selepas tu hanya berserah pada takdir, kalau ada rezeki dapatlah hadiah, tapi itu bukan niat utama.

Selepas keputusan diumumkan kumpulan kami tidak tersenarai untuk menerima sebarang hadiah, tension juga sebab kita tak dapat mengukur usaha kita daripada dapatan markah yang diperolehi. Apapun kami pasrah atas ketentuan ilahi. Selepas kami berhubung dengan JAIS, tahulah kedudukan kami di mana. Kami mendapat tempat ke 12 dengan markah yang diperolehi 36. Markah johan hanya 44 sahaja. tak jauh, walaubagaimana pun itu rezeki mereka.

Insyaallah, jika ada peluang dan kesempatan lagi, kami akan ikut serta lagi untuk menjayakan sebarang aktiviti dan program yang dianjurkan oleh pihak JAIS.

Para peserta dibekalkan dengan makanan sebagai alas perut

Soalan pertama dibuka di Masjid Assyakirin

Soalan dihantar kepada urusetia Masjid

Para peserta sibuk untuk menghantar awal kepada urusetia di chek point

Ketika berada di destinasi seterusnya iaitu di Surau Annur Sg Plan

Kumpulan kami adalah kumpulan yang ke4 menghantar tugasan
yang diberi iaitu pada pukul 12.12 tengahari

Kumpulan johan, mereka ddidepan kami menghantar pada 12.10 tengahari.
Kumpulan kesemuanya perempuan menaiki Toyota Vios hitam dari
Jabatan Kimia Bintulu. Syabas...
..tahniah atas kemenangan

0 comments:

 

Labels

About This Blog

Labels

Labels

Powered By Blogger

Labels